JEDNOSTKA PROWADZĄCA SPRAWĘ
Urząd Stanu Cywilnego.
Adres: Jaraczewo 2, 64-930 Szydłowo, Biuro nr 19
Telefon: 67 2115522, e-mail: usc@szydlowo.pl
PODSTAWA PRAWNA
DOKUMENTY WYMAGANE OD WNIOSKODAWCY
WYMAGANE OPŁATY
Opłacie skarbowej podlega:
Opłacie skarbowej podlegają odpisy aktów stanu cywilnego do spraw miedzy innymi: spadkowych, majątkowych, PZU.
Opłacie skarbowej nie podlegają odpisy aktów stanu cywilnego do spraw między innymi: alimentacyjnych, opieki, kurateli, przysposobienia, ubezpieczenia społecznego, (ZUS, KRUS), ubezpieczeni zdrowotnego, opieki społecznej, zatrudnienia, świadczeń socjalnych, nauki, szkolnictwa, świadczeń rodzinnych (zasiłek rodzinny, zapomoga z tytułu urodzenia dziecka) wystawienia paszportu
TERMIN I TRYB REALIZACJI ODPOWIEDZI
Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w przypadku złożenia wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego. Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu można złożyć w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju, niezależnie od tego gdzie miało miejsce urodzenie, małżeństwo i zgon. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego został złożony do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiających wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Jeżeli wniosek został złożony do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
Wniosek o odpis można złożyć osobiście w siedzibie każdego urzędu stanu cywilnego lub drogą pocztową. Osobiste złożenie wniosku skutkuje wystawieniem odpisu skróconego, zupełnego lub skróconego na druku wielojęzycznym aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu i wydanie go wnioskodawcy. Złożenie wniosku drogą pocztową skutkuje wystawieniem odpisu skróconego, zupełnego lub skróconego na druku wielojęzycznym aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu i wysłanie go wnioskodawcy pocztą – przesyłką za zwrotnym potwierdzeniem odbioru
Po złożeniu wniosku na miejscu – do 7 dni roboczych jeżeli urząd posiada księgę stanu cywilnego, do 10 dni roboczych, jeżeli urząd nie posiada księgi stanu cywilnego
Po złożeniu wniosku droga pocztową – do 7 dni roboczych jeżeli urząd posiada księgę stanu cywilnego, do 10 dni roboczych jeżeli urząd nie posiada księgi stanu cywilnego
Po złożeniu kompletu dokumentów bez zbędnej zwłoki.
UWAGI
Osoby uprawnione
Odpisy z aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego. Odpis z aktów stanu cywilnego może również zostać wydany na wniosek osoby trzeciej na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa szczególnego przez osobę uprawnioną. Pełnomocnictwo udzielone wstępnym, zstępnym, rodzeństwu, małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej. Odpisy mogą otrzymać również osoby trzecie , które wykażą interes prawny w ich otrzymaniu. prostowanie albo uzupełnienie aktu stanu cywilnego składa się w urzędzie stanu cywilnego, w którym sporządzony został akt, podlegający sprostowaniu lub uzupełnieniu.