Jednostka prowadząca i odpowiedzialna za sprawę
Stanowisko: Zastępca Kierownika USC, ewidencja ludności i sprawy wojskowe.
Adres: Jaraczewo 2, 64-930 Szydłowo, Biuro nr 17
Telefon: 67 211 55 25, e-mail: ewidencja@szydlowo.pl
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. z 2018 r., poz.138),
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 2411).
Dokumenty wymagane od wnioskodawcy
- Formularz zgłoszenia pobytu stałego (dla każdej osoby odrębny, również dla dziecka) zawierający potwierdzenie faktu pobytu w lokalu/domu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponującą innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę) w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
- Dowód osobisty lub paszport.
- Dokument potwierdzający prawo do lokalu - do wglądu (w oryginale). Jeśli jesteś właścicielem przynieś dokument, który to potwierdzi np. wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny. Innym dokumentem może być np. umowa najmu, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Jeśli nie jesteś właścicielem i nie posiadasz też innego prawa do mieszkania, w którym chcesz się zameldować - niech osoba, która ma takie prawo podpisze się na formularzu, potwierdzając tym samym Twój pobyt. Dokument potwierdzający prawo do lokalu tej osoby musisz pokazać w urzędzie.
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- pisemne pełnomocnictwo do zameldowania,
- dowód osobisty pełnomocnika lub paszport (do wglądu).
Aby zameldować się przez Internet:
należy mieć Profil Zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.
Szczegóły na stronie: obywatel.gov.pl
Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:
- dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu lub w razie niemożności jego uzyskania
- skan (odwzorowanie cyfrowe)
- dokument elektroniczny zawierający oświadczenie, właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania
- skan (odwzorowanie cyfrowe)
- w przypadku zameldowania przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym (udzielającego pełnomocnictwa).
Wymagane opłaty
- nie pobiera się,
- wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne,
- pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne.
Termin i tryb realizacji odpowiedzi
Zameldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego.
Jako potwierdzenie czynności wydawane jest z urzędu zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
Tryb odwoławczy
Nie przysługuje.
Uwagi
- obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca,
- równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego,
- za osobę nie posiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu,
- obowiązku meldunkowego można dokonać przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2, § 2a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 149),
- zameldowanie na pobyt stały służy wyłącznie celom ewidencyjnym, ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.